Hat évvel ezelőtt a márkás gyerekruhák olcsón történő beszerzése még csak kényszerű hobbi volt számomra – ma már ez biztosítja a megélhetésemet. A nevem Réka, és ez az én történetem arról, hogyan váltam egy kétségbeesett, állástalan anyukából az ország egyik legsikeresebb online designer gyerekruha kereskedőjévé.
Minden az ikrek születésével kezdődött. Amikor Zsófi és Bálint megérkeztek az életünkbe, a világom fenekestül felfordult. A multinacionális cégnél betöltött marketinges pozíciómat szülés után nem hosszabbították meg, a férjem fizetése pedig éppen csak a lakáshitelre és a számláinkra volt elég. Mégis, mint minden szülő, a legjobbat akartam a gyermekeimnek – ami valamiért, saját neveltetésem hatására, a minőségi, márkás ruhákat is jelentette.
„Egy Ralph Lauren rugdalózó? Harmincezer forint? Megőrültél?” – hitetlenkedett a férjem, Gábor, amikor megmutattam neki, mire vágyom. „Réka, két gyerekünk van, mindkettőt fel kell öltöztetni, és te munka nélkül vagy!”
Igaza volt, persze. De valami bennem lázadt az ellen, hogy a gyerekeim ne kaphassák meg azt, amit más gyerekek megkapnak. Elhatároztam, hogy találok egy megoldást.
Az első felfedezésemet egy kismamáknak szóló Facebook-csoportban tettem. Valaki megemlítette, hogy bizonyos outlet boltokban 50-70% kedvezménnyel lehet hozzájutni olyan márkákhoz, mint a Tommy Hilfiger, Ralph Lauren vagy Guess. Azonnal beírtam a csoportba:
„Sziasztok! Valaki tudna ajánlani jó outletet Budapesten, ahol márkás gyerekruhákat lehet olcsón beszerezni?”
A válaszok döbbenetes mennyiségben érkeztek. Nemcsak a helyi outletekről kaptam információt, hanem online áruházakról, Facebook Marketplace-csoportokról, sőt, külföldi webshopokról is, ahol kedvező áron lehetett vásárolni.
Rendszereztem az információkat, és a következő hétvégén a férjemmel és az akkor három hónapos ikrekkel elindultunk felfedezni ezeket a helyeket. Az első outlet centerben szinte azonnal rátaláltam egy Ralph Lauren rugdalózókészletre, amely eredeti árának csupán 40%-áért volt kapható.
„Ez még mindig nem olcsó,” – jegyezte meg Gábor, miközben az ikrek a babakocsiban szundikáltak.
„De gondold át,” – érveltem. „Ezek olyan minőségűek, hogy simán kibírják az ikreket, és még tovább is adhatjuk őket. Az egy darabra jutó használati költség így már sokkal kedvezőbb.”
A marketing szakmai múltam nem hagyott cserben – még a férjemet is sikerült meggyőznöm a befektetés értékéről.
Ahogy teltek a hónapok, egyre jártasabbá váltam ebben a különös világban. Megtanultam, hogy mely márkák méretezése bővebb vagy szűkebb, melyik outlet mikor tölti fel a készletét, és hogyan lehet a legjobb darabokat megszerezni online aukciókról. A lakásunkban hamarosan külön szekrényt kellett elkülönítenem a „kincseim” számára.
„Ez már több, mint amire az ikreknek szükségük van,” – jegyezte meg Gábor egy este, amikor épp egy újabb szállítmány érkezett.
„Tudom,” – ismertem be. „De figyelj: ezeket a Tommy Hilfiger pólókat 70%-os kedvezménnyel vettem, és biztosan el tudom adni 40%-os kedvezménnyel, ami még mindig óriási előny a vásárlónak, de nekünk is tisztességes profit.”
Gábor meglepetten nézett rám. „Te… el akarod adni őket?”
Elmosolyodtam. „Gondolkodtam rajta. Már így is rengeteg anyuka kérdezi a játszótéren, honnan vannak az ikrek ruhái. Mi lenne, ha ebből üzletet csinálnék?”
Aznap este született meg a „MarKidSka” ötlete – egy online platform, ahol márkás gyerekruhákat kínálok az eredeti ár 30-50%-áért, mégis tisztességes profittal.
Az indulás nem volt könnyű. Először csak a Facebook-profilomon keresztül árusítottam, majd létrehoztam egy dedikált oldalt. A főzőkonyhánk egyben fotóstúdióvá alakult, ahol az ikrek lettek a első modellek. Gábor segített a logisztikában és a csomagolásban, miközben én a beszerzéssel és a marketinggel foglalkoztam.
Az első hónapban alig tíz rendelést kaptam. A másodikban már harmincat. A harmadik hónapra pedig már várólistát kellett létrehoznom, mert nem győztem teljesíteni a megrendeléseket.
„Ez őrület,” – mondtam Gábornak egy este, miközben a konyhaasztalnál Ralph Lauren pólókat hajtogattam, címkéztem és csomagoltam. „Azt hiszem, nagyobb helyre lesz szükségünk.”
„Vagy egy üzleti tervre,” – javasolta Gábor. „Ha ez már nem csak hobbi, hanem vállalkozás, akkor kezeljük is úgy.”
Gábornak igaza volt. Leültünk, és kidolgoztunk egy stratégiát. Míg a gyerekek aludtak, mi a következő lépéseket terveztük:
- Létrehozni egy valódi webshopot
- Kibővíteni a beszerzési forrásokat
- Több márka felé nyitni
- Saját raktárat bérelni
- Esetleg idővel saját outletet nyitni
Amire nem számítottunk, az a siker sebessége volt.
Egy évvel a MarKidSka indulása után már három részmunkaidős alkalmazottam volt, a nappalink helyett egy kis raktárhelyiséget béreltünk, és a webshopunk napi szinten több tucat rendelést teljesített. Az ikrek közben másfél évesek lettek, és természetesen ők viselték a legmenőbb Ralph Lauren, Tommy Hilfiger és Calvin Klein ruhákat – mind a készletünkből, természetesen.
„Sosem gondoltam volna, hogy a kényszerű spórolásból ilyen sikeres vállalkozás lesz,” – mondtam egy este Gábornak, miközben a napi bevételt számoltuk.
„De ha belegondolsz, tökéletes üzleti modell,” – válaszolta. „Te minőségi termékeket kínálsz jelentős kedvezménnyel, mégis nyereséggel. A vásárlók boldog márkás gyerekruha-tulajdonosok lesznek, te pedig állás nélkül is megtaláltad a hivatásodat.”
Igaza volt. A MarKidSka nem csupán egy bolt volt, hanem egy megoldás – sok szülő ugyanazzal a dilemmával küzdött, mint én kezdetben: szerették volna a legjobb minőséget biztosítani a gyermekeiknek, de az eredeti árak mellett ez lehetetlennek tűnt.
A valódi áttörést a harmadik évben értük el, amikor egy népszerű szülői magazin interjút készített velem. A cikk címe ez volt: „A virtuális gardróbcárnő – Hogyan szerezz be márkás gyerekruhákat olcsón egy anyuka segítségével”.
A cikk megjelenése után szinte összeomlott a webshopunk a hirtelen megnövekedett forgalom miatt. Gábor szabadságot vett ki a munkájából, hogy segítsen kezelni a helyzetet. Az ikrek, akik akkor már négy évesek voltak, értetlenül figyelték a felfordulást.
„Anya, miért vannak itt ezek a dobozok?” – kérdezte Zsófi, miközben a nappalinkat elborító csomagolóanyagok között próbált utat találni.
„Ezek más gyerekek új ruhái, amiket anya küld el nekik,” – magyaráztam.
„Mint a Mikulás?” – kérdezte csillogó szemmel Bálint.
Elmosolyodtam. „Igen, kicsit mint a Mikulás. Csak én nem a szánon közlekedek, hanem a neten, és nem játékokat, hanem szép ruhákat küldök.”
Az ötödik évben a MarKidSka már igazi vállalkozássá nőtte ki magát. Tíz alkalmazottunk volt, egy 200 négyzetméteres raktárunk, és megnyitottuk az első fizikai üzletünket is Budapest belvárosában. A havi forgalmunk több millió forintra rúgott, és a legkeresettebb tételeinknél már előrendelési listákat kellett létrehoznunk.
A siker azonban új kihívásokat is hozott. Ahogy a vállalkozás nőtt, egyre nehezebb volt fenntartani azt a személyes kapcsolatot a vásárlókkal, ami kezdetben a sikerünk kulcsa volt. Már nem ismertem minden egyes vásárlót név szerint, és a beszerzési források megtalálása is egyre összetettebb feladattá vált.
Egy nap, amikor épp az új tavaszi kollekciót válogattam egy milánói outlet centerben, rádöbbentem, hogy eltávolodtam az eredeti céltól.
„Miért is kezdtem én ezt az egészet?” – kérdeztem magamtól, miközben egy Ralph Lauren pulóverhalmot vizsgálgattam.
A válasz egyszerű volt: hogy a gyerekeimnek a legjobb minőségű ruhákat tudjam biztosítani anélkül, hogy ez anyagilag megterhelné a családunkat. És hogy ugyanezt a lehetőséget más szülőknek is megadhassam.
Aznap este, amikor visszatértem Budapestre, összehívtam a csapatot.
„Új irányt veszünk,” – jelentettem be. „Vissza akarok térni a gyökerekhez. A MarKidSka nem csak egy bolt, hanem egy közösség lesz. Segíteni akarunk a szülőknek, hogy okosan, gazdaságosan öltöztethessék a gyerekeiket.”
A hatodik évben – vagyis most – a MarKidSka több, mint egy vállalkozás. Közösségi platformot hoztunk létre, ahol a szülők megoszthatják egymással a tippjeiket a márkás gyerekruhák olcsó beszerzéséről. Rendszeres workshopokat tartunk, ahol megtanítjuk az érdeklődőknek, hogyan találhatják meg a legjobb ajánlatokat. És ami a legfontosabb: létrehoztunk egy „Gardrób Körforgás” programot, ahol a kinőtt, de még kitűnő állapotú márkás darabokat kedvezményesen átvehetik más családok.
Az ikrek most már kilenc évesek, és aktívan részt vesznek a családi vállalkozásban – persze a maguk módján. Ők választják ki, mely darabok kerüljenek be a szezonális kampányokba, és néha még modellkednek is a webshop számára (bár ezt egyre kevésbé szeretik).
„Anya, miért kell nekünk márkás ruhákban járni?” – kérdezte nemrég Zsófi egy fotózás után. „A többi gyerek az osztályban nem ilyeneket hord.”
A kérdés meglepett, de elgondolkodtatott. Valóban, miért is ragaszkodtam én annyira a designer darabokhoz, amikor a gyerekek még kicsik voltak?
„Tudod, Zsófi,” – kezdtem óvatosan, „amikor ti születtetek, azt hittem, a márkás ruhák jelentik a minőséget és a jó ízlést. És sok esetben ez így is van – ezek a ruhák általában tartósabbak és szebb anyagból készülnek. De az évek során rájöttem, hogy a ruha csak ruha, függetlenül attól, mi van ráírva a címkére. A lényeg az, hogy tiszta legyen, kényelmes, és hogy jól érezzétek magatokat benne.”
„Akkor miért adunk el még mindig márkás ruhákat?” – kérdezte Bálint gyakorlatiasan.
Elmosolyodtam. „Mert sok szülő még mindig úgy gondolja, ahogy én gondoltam régen. És ahelyett, hogy az eredeti, magas árat fizetnék ki, segítünk nekik, hogy kedvezőbb áron jussanak hozzá.”
Aznap este Gáborral sokáig beszélgettünk erről. Végül arra jutottunk, hogy a MarKidSka filozófiája valójában nem a márkákról szól, hanem az okos választásról. Arról, hogy a szülők maguk dönthessék el, mire költik a pénzüket, és ha a választásuk a márkás gyerekruhákra esik, akkor azt a lehető legkedvezőbb áron tehessék meg.
Ma már büszkén mondhatom, hogy a MarKidSka az ország egyik legnagyobb online designer gyerekruha kereskedése. Ami egy kétségbeesett próbálkozásként indult, hogy spóroljak a családi költségvetésen, mára egy virágzó vállalkozássá nőtte ki magát.
De ami még fontosabb: megtaláltam az egyensúlyt. A munka és a család között. A minőség és az ár között. A márka és a valódi érték között.
És ha ma valaki megkérdezi, hogyan kezdődött ez az egész, csak mosolygok, és ezt válaszolom:
„Két kisbabával, egy üres bankszámlával és azzal az elhatározással, hogy a gyerekeim is hordhassanak márkás ruhákat – csak éppen olcsón.”
Epilógus: Öt tipp a MarKidSka alapítójától
Ha te is szeretnél márkás gyerekruhákat olcsóbban beszerezni, íme öt jól bevált tippem:
- Időzítés a kulcs – A szezon végi leárazások akár 70-80% kedvezményt is jelenthetnek. Vásárolj mindig egy szezont előre!
- Ismerd meg az outleteket – Nem minden outlet egyforma. Néhány helyen valódi kincsekre bukkanhatsz, míg máshol csak a maradék darabokat találod meg.
- Online aukciók és csoportok – Csatlakozz zárt Facebook-csoportokhoz, ahol anyukák adják-veszik a kinőtt, de még jó állapotú márkás darabokat.
- Nemzetközi webshopok – Gyakran a külföldi oldalakon – főként a szezonváltás idején – sokkal kedvezőbb áron juthatunk hozzá ugyanahhoz a márkához.
- Minőség vs. mennyiség – Inkább kevesebb, de jobb minőségű darabot vásárolj, amely több gyereket is kiszolgál, mint sok olcsó, hamar tönkremenő ruhát.
És végül a legfontosabb tanácsom: emlékezz, a ruha csak ruha. Ami igazán számít, az a gyerek, aki viseli.